هیچ


از زمانی که فیلمی چون اخراجی‏ها که هرچه قدر هم دردرونش دنبال معنا و مفهوم بگردی دو زار هم کاسب نخواهی شد،شده است پرفروش‏ترین فیلم تاریخ سینمای ایران،دیگر کارگردانان هم_حال برای فروش بیشتر یا حداقل اگر جنبه مثبت را بخواهیم در نظر بگیریم،برای تبلیغ فیلمشان و دیده شدنش_رو به استفاده از چنان لغات و حرکاتی آورده‏اند.
از طرفی این لغات و حرکات در بین افراد جامعه به وفور یافت میشود و کسی نیست که با آنها آشنایی نداشته باشد و از طرفی دیگر وظیفه رسانه‏ای مانند سینما فرهنگ‏سازی و حذف چنین حرکاتی میباشد و نه تبلیغ و عادی نشان دادن آنها.
فیلمی همچون هیچ هم از این قاعده مستثنی نشده.درون مایه این فیلم به خودی خود میتواند بار سنگینی از معنا و مفهوم را منتقل کند و نیازی به لوده‏گری و حرکات جلف و سبک نداشت_ این حرکات فقط باعث کاهش میزان تاثیرگذاری و انتقال مفهوم فیلم شده است_ولی حیف که برای مخاطبی که بعد از تماشای فیلم تنها این حرکات به یادش میماند و نحوه قضاوت و میزان رضایت‏مندی از فیلم به میزان این حرکات بستگی دارد جور دیگری نمیتوان فیلم ساخت.
البته شاید در این میان چنین مخاطبی هم به صورت ناخودآگاه به درون مایه فیلم پی برد.
شروع فیلم هیچ ضعیف و کسالت آور است و نقطه قوت فیلم هم سکانس پایانی است که با تلخی خود باعث میشود مخاطب لوده‏گی‏های به کار رفته را تا حدی فراموش کند.
*کدام فیلم سینمای ایران هست که دیدنش 4000 تومان ارزش داشته باشد!؟اگر روزهای سه‏شنبه نبود دیگر رفتن به سینما هیچ رقمه نمی‏ارزید.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

هنوز نرفتم این فیلم رو بببینم اما من 1500 تومن میدم بابت فیلم سینما بهمن هم میرم یا سپیده

چون نزدیک یونی هست و راحت ترم ، خب مگه ماهی چندبار ادم میره سینما
به نظرم خیلی قیمت بلیط ها سریع رشد می کنه

حیاط خلوت گفت...

اينو قبلاً هم گفتم گمونم
اما بازم مي گم

وقتي تقاضا باشه عرضه هم هست. مردم همين چيزا رو مي خوان انگار. وقتي با همين چيزا راضي مي شن، ‌با فيلمي مثل اخراجي ها كه هر بار مي بينم هيچ چيز قابل تاملي توش پيدا نمي كنم جز يه سري دلقك بازيها و ديالوگايي كه نصفش اسمسها و جوك هاي رايج مردم بوده و به طرز مسخره اي عاريه گرفته شدن واسه به اصطلاح طنز سناريو. و البته اينكه كسي اونو ساخته كه فالانژ دبشي بوده و حالا يعني انقدر روشنفكرن كه خودشون خودشونو مسخره كنن. حالا تو ببين فيلمي مثل ليلي با من است،‌يا خاك سرخ كجا و مزخرفاتي مثل اخراجي ها كجا! هر دو هم دارن از يك اتفاق مي گن
مردمي كه مي شينن فارسي وان مي بينن،‌يانگوم و جومونگ مي بينن نه تنها از تلويزيون بلكه دي.وي.دي قورت مي دن كه از تلويزيون بزنن جلو،‌كسايي كه سليقه شون در حد همون دارا و نداريه كه خودت گفتي،‌ و كسايي كه يادشون مي ره يه زماني چه كاراي قشنگي توي سينماشون داشتن و اجازه دادن كه به جاي به نقد كشيده شدن فيلماي الان كه آدم دلش نمياد يه قرون بابتشون بده يا حتي بزنه تو گوش كپي رايت تو خونه نگاشون كنه ،‌همينطوري گيشه پر مي كنن ... ازين سليقه اجتماعي چه انتظاري مي شه داشت

البته انگشت اتهام بايد بره سمت هنرمنداي جامعه ما كه يادشون رفته انگار كه وظيفه هنرمند اين نيست كه صرفاً چيزي رو كه مخاطب مي خواد به خوردش بده بلكه بايد سليقه عمومي جامعه رو تغيير و ارتقاء بده به سمت بالندگي. اما خب مي بيني كه همه دارن همرنگ مي شن و به جاي اينكه روي اعتقادشون وايسن،‌ مي رن سمت چيپ شدن بلكه خريدار داشته باشن

ناشناس گفت...

پس تو هم اين فيلم رو ديدي.قبول كن دست اين هنرمنداي بيچاره هم باز نيست





شهرزاد

Elham گفت...

***

گویا توی جامعه ما برعکس شده ، به جایاینکه قشر هنرمند و روشنفکر روی عوام اثرگذاری داشته باشن ، غالبا عوام روی اونا تاثیر دارن !

باید یک فکری به حال این مخاطب کرد !



***
Elham
***

2nya گفت...

سینمای ایران جدا فاجعه شده
فیلماش میخوره به سالناش!
.
چهارهزار تومن؟!!!!!چه خبره بابا!اینجا دو تومنه فک کنم

Unknown گفت...

@فرناز
حالا پارسال که رده بندی کردن سینماهارو و بلیطشون هم به نسبتشون گرون کردن موردی نبود ولی امسال دیگه واسه چی گرون کردن خدا میدونه

@حیاط خلوت و شهرزاد
در مورد سلیقه اجتماعی که حرفی ندارم
در مورد هنرمندا هم دو تا نظر متضاد دارم!!
یکی اینکه وقتی فیلم نامه درست حسابی نوشته نمیشه و کلی محدودیت هم تو سینما وجود داره نمیشه که یه هنرمند معجزه کنه و یه فیلم رو در حد جوایز بین المللی بالا ببره.یکی مثل گلشیفته هم میره اونور و نمیتونه مثل اینورش بشه تا الان.
یه نظر دیگه هم دارم که میگم واقعا هنر پیشه ها نباید تن به بازی در چنین فیلم هایی بدهند که فیلم نامه اش رو خوندن و مطمئنا اینقد میفهمن که این فیلم صرفا به خاطر اسم اونا داره ساخته میشه و هیچ چیزی تو خودش نداره.

حالا این دو تا نظر رو بذارید کنار هم و نتیجه اش رو به من اعلام کنید که من خودمم نفهمیدم دارم چی فکر میکنم!!

@الهام
مخاطب که میپسنده.اینا هم میسازن و به خوردشون بدن.فیلم سازا هم یه جوری باید نون بخورن دیگه!!به ما چه بذا نونشون رو بخورن!!

@دنیا
منم سه شنبه ها میرم که دو تومنه وگرنه عمرا!!

رز سیاه گفت...

سینما !
چه غریب و چه دور در فرهنگ روزانه ما
اگر فرمان روایی بر آن افتخار است بگذار تا همین ده نمکی ها بر آن حکومت کنند