Firefox Extensions

بدون شک بهترین مرورگر اینترنتی برای چرخ زدن در دنیای بی‎سر و ته نت، Firefox بوده که بعد از چند سال یکه‌تازی و بی‌رقیب بودن، رقبای قدرتمندی مثل Google Chrome و Opera پیدا کرده است. ولی تنها کمی سرعت بیشتر و شاید هم کمی امنیت بیشتر، دلیل خوبی برای کنار گذاشتن فایرفاکس نیست. بدون شک یکی از دلایلی که مانع کنار گذاشتن فایرفاکس می‌شود، عادت کاربران به آن است. ولی جدای این دلیل، دلایل محکم‌تر و قابل قبول‌تری هم برای این ممانعت وجود دارد.
یکی از بهترین امکاناتی که فابرفاکس در اختیار کاربرانش قرار داده است، قسمت Extensions یا همان افزونه‌هاست. شاید تا به حال خیلی از کاربران فایرفاکس هم از وجود چنین قسمتی مطلع نبوده باشند و از آن‌ها هیچ استفاده‌ای نکرده باشند. افزونه‌های بسیار کم‌حجم و کاربردی که نه تنها کدنویسان شرکت فایرفاکس، بلکه هر کدام از کاربران می‌توانند بر روی سایت قرار دهند. به همین دلیل مجموعه‌ای بی‌نظیر بوجود آمده که می‌تواند نیاز کاربران را رفع نماید.
در ادامه به طور مختصر افزونه‌هایی را که خود استفاده می‌کنم، معرفی می‌نمایم:
1. اولین افزونه‌ای که شاید هر ایرانی بیشترین نیاز را به آن را داشته باشد، Quick Proxy می‌باشد. در صورت استفاده از فیلتر شکنی که خود به صورت خودکار تنظیمات پراکسی را روی مرورگر شما انجام نمی‌دهد و خود باید به صورت دستی آن‌را انجام دهید، این افزونه در عین سادگی می‌تواند بسیار کارامد باشد و سرعت نت‌گردی شما را افزایش دهد. فقط کافیست این افزونه را نصب کنید و فقط یک‌بار تنظیمات پراکسی مربوط به فیلتر شکن خود را بر روی مرورگر خود انجام دهید. از این پس لازم نیست برای فعال کردن تنظیمات وارد منوها شوید و کافیست بر روی آیکون مربوط به افزونه که در نوار Add-on Bar اضافه شده، کلیک نمایید تا به رنگ سبز درآید.
2. افزونه بعدی افزونه‌یِ Grease Monkey می‌باشد. این افزونه خود واسطه‌ای است برای اجرای Script ها.
Script ها هم مانند خود افزونه‌ها دارای تنوع زیادی هستند که باز هم توسط خود کاربران گسترش داده می‌شوند. در این بین می‌توان به این Script ها اشاره کرد:
و هزاران Script کارامد دیگر را از اینجا بیابید.
3. مطمئناً تا به حال برایتان پیش آمده است که وارد سایت‌هایی مانند 500px.com یا صفحه مربوط به عکس فیلم‌ها در IMDB شده باشید و بخواهید عکسی را ذخیره کنید ولی به دلیل اینکه در چنین سایت‌هایی قابلیت کلیک راست بر روی عکس‌ها وجود ندارد، با مشکلات زیادی برای ذخیره عکس مواجه شده باشید. افزونه Right To Click به راحتی این مشکل را حل نموده و فقط کافیست این افزونه را نصب نمایید تا از این پس مشکل کلیک راست کردن در هر سایتی برطرف شود.
4. افزونه Show Picture افزونه‌ای بود که در دورانی که هنوز اینترنت پرسرعت نداشتم به الزام بودنش پی بردم. هنوز هم گاهی که سرعت اینترنت به شدت افت پیدا می‌کند، این افزونه کارامدی خود را نشان می‌دهد. با یک کلیک می‌توان کاری کرد که دیگر هیچ عکسی در سایت‌هایی که باز می‌کنیم نمایش داده نشود و در نتیجه سرعت لود شدن صفحات کاهش پیدا کند.
افزونه No Script هم افزونه دیگری‌ست که در این مواقع کارایی خوبی دارد. ولی در حالت عادی به خاطر اجرا نشدن Script ها در سایت‌ها مشکلاتی را بوجود می‌آورد. بنابراین اگر با سرعت لود شدن مشکلی ندارید بهتر است از این افزونه استفاده نکنید.
5. زیاد پیش می‌آید که وارد سایت‌هایی شویم و در این سایت‌ها با تبلیفات زیادی روبرو شویم که در چپ و راست بالا و پایین می‌روند! این تبلیغات گاهاً هم بسیار اعصاب خرد کن هستند و هم باعث دیرتر لود شدن صفحات می‌گردند. برای خلاصی از دست این تبلیغات افزونه Adblock Plus کارایی خوبی را از خود نشان می‌دهد.

* برای هرکدام از کارهای بالا مطمئناً افزونه‌های دیگر و شاید بهتری هم وجود دارند. این معرفی فقط شامل تجربه‌های شخصی بود.

۹ نظر:

امین گفت...

توی دنیای کامپیوتر، هیچوقت بدون شک بهترینی وجود نداره ;)

مهربانی (سبک جدید) گفت...

آقا من تا پارسال که وبلاگم فیلتر نشده بود زیاد احتیاجی به گذر از فیلتر نداشتم! چون یه موقعی با خودم قرار گذاشته بودم ساعات نشستنم پای PC رو کم کنم! بخاطر همین فقط وبلاگ دوستان و ایمیلم رو چک میکردم! ولی یه ذره که عرصه تنگ تر شد رفتم سراغ وی پی ان! هم به من مزه داد هم به برادرام!!!
دیگه از اون به بعد وی پی ان استفاده میکنم تا همین الان! و خدا رو شکر تا موقعی که گیر نمونم و force major نباشه فیلتر شکن رو باز نمی کنم!! که مجبور شم مرورگرامو باهاش سازگار کنم!
افزونه های دیگه شم که معرفی کردی اون اسکریپت ها که به کارم نمیاد و اصولا باهاشون خیلی وقته کاری ندارم!
این تبلیغات سایتها رو هم تحمل میکنم!!!
میمونه راست کلیک روی بعضی عکسا که مقدرو نیست رو هم با دکمه ی print screen کیبورد و کراپ تو word حلش می کنم!
الان مدتیه که توی یوزر من فایرفاکس ادا اصول درمیاره! بخاطر همین با اپرا کار میکنم! منتها نکته حرص در بیارش اینه که وقتی مثلا روی نتایج سرچ گوگل open in new tab رو می زنم ، بلافاصله میره روی tab تازه باز شده!
یه چیز بپرسم؟ شاید بدونی!!
کلید میانبر open in new tab چیه؟ open in new window رو میدونم که left click با نگهداشتن دکمه ی shift ئه!!!

آهان ! راجع به مورد چهارم هم باید بگم من تحملم زیاده (واسه لود شدن صفحه) ولی تحمل صفحه بی رنگ و روح و بی شکل و شمایل و بی عکس سایتها رو ندارم! بعضی وقتا هم اگه لازم باشه این کارو بکنم میذارم مطالب نوشتاری صفحه لود شه و بعد با دکمه ی stop از لود شدن عکسها ممانعت میکنم!!!

Unknown گفت...

در مورد عکس ها با این روشی که گفتی کیفیت عکس ها میاد پایین. بعد حساب کنی وقت گیره خب دیگه.
واسه باز کردن یه صفحه تو پنجره جدید هم از دکمه وسط موس استفاده کن.همونی که میچرخه. رو لینک کلیک کن باهاش.
در موردِ مورد آخر هم بعضی وقتا که صفحات کامل لود نمیشن یه چیزاییش کامل نیست دیگه. مثل لینکاشو و اینا.

در کل اینا پیشنهادات بود با سلیقه کاملا شخصی. لزومی نیست همه بخوان از همشون استفاده کنن.

مهربانی (سبک جدید) گفت...

الان که دارم کامنتمو می خونم دیدم یه سوتی دادم!
یعنی سوتی که نبود ولی خواستم توضیح بدم که یه وقت اشتباه نشه!
سوم دبستان که بودم راجع به حق وتو یه حرفیی شنیده بودم ولی اطلاعاتم کامل نبود! دو سال بعد اطلاعاتم یکم کاملتر شد!!! ولی خوب بدجوری ضایع شده بودم دیگه:دی

حیاط خلوت گفت...

ممنون از پست آموزنده‌ات در مورد اد آن ها.
البته این نکته رو بگم به نظرم همیشه مجموعه‌ای از بروزرها خوبن بسته به سرعت و زمان و نوع استفاده آدم داره. ولی قطعاً آدم یه تعلق خاطری داره به یه بروزر. من معمولاً فایرفاکس و اپرا و کروه رو ترکیبی استفاده می‌کنم برای دانلود می‌رم سراغ اپرا، یا وقتی عکس می‌خوام سرچ کنم با کروم و موقعی که مطلب فارسی می‌خوام بخونم فایرفاکس.
مشکلی که فایرفاکس داره الان اینه که نسخه جدیدش با آی.دی.ام همخونی نداره و مشکل بزرگی برای من شده

حیاط خلوت گفت...

اد آن ها برای من کار نمی‌کنه از لینکایی دادی اونایی رو که نداشتم
همینطوری روی لود می‌مونه با صفر بایت دانلود

حیاط خلوت گفت...

نه اومد!
راستی ما الان تازه فهمیدیم لینک وب شما مخفف چیه

Unknown گفت...

@حیاط خلوت
من با فایرفاکس همه کار میکنم. تو این اکستنشنا بگردی چیزای خوبی برای هر کاری پیدا میکنی در کل.
برای رفع مشکل آی دی ام هم:
http://www.internetdownloadmanager.com/support/firefox_integration.html
اون پایین اینستال رو بزن تا اکستنشن مربوط به آی دی ام رو نصب کنه. به همین راحتی.
هر وقتم باز به مشکل خوردی، با اومدن نسخه های جدید فایرفاکس، کلمات زیر رو تو گوگل سرچ کن و اولین لینک رو باز کنه. یا همین آدس رو نگه دار.
IDM"firefox"
اتفاقا میخواستم تو همین پست در مورد آی دی ام هم بنویسم که یکی از موارد لازم برای دانلود هستش و چی جوری تطبیق دادنش با فایرفاکس که اینجا گفتم دیگه.

حسته نباشی بعد از دو سه سال.:دی
فک کنم تو اولین پست بلاگ گفته بودم جریانش چیه.

حیاط خلوت گفت...

سروین یه چیزایی واسم فرستاده بود یه تنظیماتی اما نشد. حالا اینی رو که دادی امتحان می‌کنم ببینم می‌شه یا نه.
دستت درد نکنه بوس بهت :*

من از کجا بدونم خب :پی
پست اولت رو که هنوز ما دوست نبودیم و من نبودم که بخونم. اما الان می‌رم می‌خونم ببینم چیا گفتی :)