نماز

بعد از گفته شدن اذان نوبت خوندن نماز میشه.مردم در مساجد دور هم جمع میشن و در صفوف فشرده برای بهره بردن از ثوابی عظیم آماده اقامه نماز میشن.

من که چندین سال میشه چنین صحنه هایی رو از نزدیک ندیدم ولی باز خدا خیر بده تلویزیونو که با پخش نماز جماعت ما رو هم در ثواب نگاه کردن به نماز جماعت شریک کرده!!

نماز شروع میشه و همه آماده خوندن نماز میشن.

یکی داره لباسشو مرتب میکنه،یکی موهاشو و یکی هم ریش و سیبیلشو.یکی چشاشو میماله و یکی دست تو گوشش میکنه و یکی هم دست تو دماغش.یکی سرفه میکنه و یکی هم عطسه و یکی هم خمیازه میکشه.یکی به در و دیوار و سقف و دوربین و هرجایی نگاه میکنه به غیر از مهر.خلاصه هر کی هر کاری میکنه و با هر جاییش که بگی ور میره.فقط مونده برگردن واسه بغل دستیشون جوک تعریف کنن و کِرکِر بخندن!!البته در این بین گه گاهی خم و راست هم میشن و یه چیزایی هم میگن.و گه گاهی بلندتر از حد معمول میگن که معلوم شه دارن ارکان نماز رو میگن و نه جوک.

آخرشم میشینن و یه چیزی میگن و بعد به چپ و راست نگاه میکنن و بعد با هم دست و روبوسی میکنن و تمام میشه میره پی کارش.دِینمونو ادا کردیم.

حالا همه هم که نمیتونن برن مسجد.یه سری تو خونشون نماز رو به صورت فرادا میخونن.

بعد از اذان وضو میگیره و میره جانماز رو ور میداره.نزدیک ترین جا به تلویزیون رو انتخاب میکنه و قبل از شروع به نماز خوندن میگه:"بچه بزن اون کانال،الان اخبار داره،صداشم زیاد کن!!"

شروع میکنه به نماز خوندن.در این مواقع است که رکورد ادای بیشترین تعداد کلمات و جملات در دقیقه شکسته میشه و رکورد جدیدی در کتاب رکوردهای گینس ثبت میشه که البته بعدها توسط یه نمازگزار دیگه شکسته میشه!!البته رکورد سریع ترین و بیشترین دولا و راست شدن هم به طور خودکار در این بین شکسته خواهد شد.از اون کارهایی که تو نماز جماعت انجام میشه هم در نماز فرادا اگه بیشتر نباشه کمتر هم نیست.و سر انجام نمازی که به طور معمول 4-3 دقیقه طول میکشه در عرض 40-30 ثانیه خونده میشه!!

تازه بعد از نماز هم نمازگزار رو به بچه میپرسه:"اخبار گفت تو کدوم شهر سیل اومده!؟"

_____________________________________________

اسم این اعمالو چی میشه گذاشت!؟"انجام واجبات و ادای دین و شکر خداوند و نعمتاش" و یا "رفع تکلیف"!؟

خوشا به حال اونایی که همین طور از خودشون رفع تکلیف میکنن و وای به حال اونایی که همین طور رفع تکلیف کردن رو هم به جا نمیارن.

۸ نظر:

شهرزاد گفت...

واقعا اینجور ادمها برای چی نماز می خونند ،وقتی نمی تونند یک ثانیه حواسشونو جمع خدا کنند!باعث تاسفه :(

حالا ببینم اونی که دستشو تو دماغش کرده با همون دست هم به بغل دستیش دست می ده؟!! :))

علیرضا گفت...

سلام

با کمال تاسف کاملا با شما موافقم.

نگاه تیزی نسبت به اطراف داری و از اون تیز تر قلمته که امیدوارم خیلی ها را از خواب بیدار کنه

دیلماج گفت...

یه سوال
یعنی اونایی که اینجوری نماز می خونن بهتر از اونی هستن که نماز نمی خونن؟؟
فکر نمی کنی وای بر اولیها گاهی واجب تر از دومی ها می شه چون اولیها همین جوری طوطی وار یه چیزایی می خونن و بعد پز اون رو هم صد جا می دن ولی دومی ها کلا ادعا ندارن که نماز می خونن

نویسنده مهمان گفت...

همه چیزمون ظاهری شده

Unknown گفت...

شهرزاد
تازه بغل دستیشم با بغل دستیش دست میده!!

دیلماج
اونایی که همین جوری نماز میخونن شاید بهتر باشن.همون عمل ظاهری هم به نظر من تاثیر خودشو میذاره.حداقل تو خود شخص.
تازه با انجام همون عمل ظاهری میشه به اصل عمل هم رسید به مرور زمان.
حالا بحث ادعا کردن اونا هم یه چیز دیگه هستش.مثل بحث نماز نخوندن.

امین گفت...

قطعن بودنش بهتر از اصلن نبودنشه

اما راست میگی متأسفانه
حتا خودمون هم جزو همین هاییم گاهی

پ.ن: البته نگاه به مهر که لزومی نداره
اما بیشتر به جمع بودن حواس کمک میکنه

مریم بانو گفت...

ای بابا
متاسفانه ما این روزا برای همه چیز وقت داریم جز برای خدا
راه دور هم نمیرم، خودم یکی از این آدما
یه روز که سر اذان و زود و به موقع و با حوصله و درست حسابی و خلاصه خدا پسند نماز می خونم، همش تا آخر وقت نماز شک می کنم که نمازم رو خوندم یا نه! از بس که عادت کردیم به آخر وقت خوندن 30 -40 ثانیه ای به قول تو!

حیاط خلوت گفت...

:))
اين قسمت تلويزيونش معركه بود! اي ول ! .. اين رو هم اضافه كن كه همه ي اين 30 ثانيه تو آخرين دقيقه ي مونده به پايان وقت نماز و قضا شدنش ادا ميشه !...
تلويزيون هم كه نباشه تو دست از پا خطا كني يا يه چيزي رو گاز باشه يهو صدا مي ره بالا و يه الله اكبر ي ميگن كه برق سه فاز بپروني ! ... عجب چيزيه اين حضور قلب