سنگسار یا ایجاد نفرت!؟


"چشم هیچ کس نباید به زنِ مرده بیفته حتی شوهرش!!"
"وقتی مردی تهمت به زنش میزنه این وظیفه زنه که بی گناهی خودشو ثابت کنه!!قانون شرع این طور میگه!!حتی در موردی که زنی از شوهرش شاکی باشه بازهم اثبات ادعا به عهده زن است!!"
حتما فهمیدید میخوام درباره چی حرف بزنم.درباره یه فیلم.فیلمی به نام سنگسار ثریا.فیلمی که به سرعت پخش شد و خیلی‏ها دیدنش و با شنیدن این قبیل ادعاها دیدشون هم کمی عوض شده!!ولی آیا شده درباره این موارد تحقیق کنید!؟صحت و ثقم این حرفارو بررسی کنید!؟یه رساله ورق بزنید!؟تو اینترنت سرچ کنید!؟
در هر صورت چیزی پیدا نمی‏کنید.چون این حرفا،حرفای یه نویسنده‏اس و نه قانونی که جایی ثبت شده باشه.یک نفر نشسته برای رسیدن به مقصود زشت و کثیف خودش این قبیل ادعاها رو از خودش ساخته و به خورد مردم داده.تاثیر خودشم گذاشته.خیلیا این فیلم رو دیدن و میبینن ولی کیه که بره دنبال صحت این ادعاها!؟ادعاهایی که بدون هیچ پایه و اساسی مطرح شده بودند بدون اینکه تا حالا هیچ کس نه تنها چنین چیزایی رو نشنیده بلکه موارد نقضش رو هم به تکرار دیده.
از نظر من این هم دست کمی از ادعاهای مطرح شده توسط یه سری تو یه رسانه که کلی بیننده داره،نداره.اون ادعاها هم مطرح شد و خیلیا دیدنش و عده کمی متوجه ساختگی بودن اون ادعاها شدن.
این هم همونه.اگر اون بد بود اینم بده و اگر این خوبه پس اونم خوب بود!!پرکردن ذهن مردم از یه سری اراجیف.برای چی!؟برای نشوون دادن چهره واقعی انسان‏های پلید!؟نه!!فقط و فقط برای رسیدن به هدف زشت و کثیف خودشون که به بازی گرفتن اعتقادات مردم هستش.
این فقط موضوعیت فیلم و و ادعاهای مطرح شده درونش جدا از بازی بازیگزان و حرفاشون و کارگردانی و ... که اگه همه اینا رو جمع کنیم فیلم در سطح خیلی خیلی پایینی قرار میگیره.تو این فیلم هیچ چیز با هیچ چیز هم خونی نداره و بهتر بود کارگردان که نمیشناسمش جامعه روستایی ایران رو بهتر میشناخت تا چنین فیلمی که با هیچ کدوم از حقایق مطابقت نداره رو نمیساخت.
متاسفانه این فیلم تاثیر خودش رو هم گذاشته فقط به خاطر همون صحنه سنگسار آخر فیلم که با به بازی گرفتن احساسات انسان‏ها کل فیلم رو برای بیننده قابل قبول میکنه!!خود سنگسار به اندازه کافی عمل زشت و کریهی هست و نیازی نیست با ادعاهای پوچ دیگه‏ای خواسته بشه چهره اسلام به نوعی منفور بشه.این فیلم در رابطه با مجازات سنگسار نبود.هدف از این فیلم تخریب چهره اسلام بوده و بس.
تنها هوشمندی سازندگان فیلم گنجوندن یه موضوع سنگسار در فیلم بود وگرنه این فیلم به هیچ وجه در حد دیده شدن نیست.
چیزی که منو آزار میده مطرح شدن همون ادعاهای بی پایه و اساس هست وگرنه در این شکی نیست که سنگسار عملی به دور از شان انسان‏هاست.
*اینم لینک فیلم در آی ام دی بی.
*من که چیزی پیدا نکردم ولی هر کی اطلاعاتی موثق در مورد موارد ذکر شده یافت خبر بده که منم کمی روشن شم.

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

من از فيلمهايي كه چهره ايران را بد نشون بده بيزارم!مثلا وقتي 300 را ديدم كلي فحش دادم .ولي اين فيلم به نظر يه جاهايي واقعي اومد و نفرت انگيز!خوب نمي شه راحت گفت.البته غرض ورزي هم كم نداشت.ولي صحنه اخرش اينقدر حال منو بد كرد و از انسان بودن خودم بيزار شدم كه فيلم رو دادم به يكي از دوستام و بهش گفتم مال خودت ،به هر كي مي خواي بده.ديگه به من پسش نده!

شهرزاد

Unknown گفت...

من ندیدم این فیلم رو
فقط شنیدم خیلی ضعیف ساخته شده
چند تا نقد هم ازش خوندم
دیگه نرفتم سراغش
...
حقیقتش باهات موافقم ، یه چیزایی هر چقدر هم به ظاهر درست باشه و احساسات رو درگیر خودش کنه ، نباید اجازه بدیم از خط قرمز شعور ما عبور کنه و با همه ی این تفاسیر حتی اگر اسلام رو هم قبول نداشته باشیم نباید به یک فیلم پر از غرض ورزی برای قضاوت راجع به این دین استناد کنیم.
که البته متاسفانه خیلی ها این قضاوت رو انجام می دن و ادعای وقوف کامل روی این مسئله رو هم دارن.

2nya گفت...

نمیدونم،ندیدم فیلمو.گفتن ارزش دیدن نداره،خوش ساخت نیست،منم ندیدم دیگه.
فیلمو که نمیدونم،اسلام رو هم که نمیدونم،در نتیجه اینجا فقط نقش باقالی رو دارم با افتخار بازی میکنم!:دی

حیاط خلوت گفت...

منم يه جورايي مثل دنيا
فيلم رو نديدم و در مورد سنگسار هم باهات هم نظرم + گاهي آدما براي رسيدن به مقاصدشون مسائ رو قاطي مي كنن يا طور ديگه جلوه مي دن يكي ازين وسيله ها هم مذهبه
اما مي دوني بحث اين نيست كه اينا با سنگسار مثلاً قساوت و شقاوت اسلام رو كردن پيرهن عثمون كه ممكن خودشون صدتا بدترش رو بكنن. مشكل اينه كه اونهايي كه داعيه اسلام ناب محمدي رو دارن براي نشون دادن حقيقتش چي كار كردن؟
گاهي بعضي سو استفاده ها و يا بعضي حركات كه اين روزا كم نديديم نمونه ش رو ضربه هاي به مراتب بدتر و توجيه ناپذير تري مي زنه

در كل نمي دونم! من از هيچي مطمئن نيستم ديگه

ذهن ِآشفته گفت...

فیلم رو ندیدم.
حرفات متین، اما از یه چیز نباید غافل شد. اسلام به تعدادد وحشتناکی مذهب داره. اسلام طالبانی رو ببین. خداوکیلی هیچ مورد قابل دفاعی داره اون اسلام؟
باز تاکید می‌کنم اون فیلم رو ندیدم. اما به چشمم دیدم که به اسم اسلام با چه وحشی‌گری قمه می‌زنن به بچه‌ی 6 ماهه.
انقدر از این نمونه‌های مشمئزکننده و غیرانسانی داریم که من ندیده بتونم اون حرف‌ها رو باور کنم. اینا توی اسلام نیست، اما توی برداشت‌های مختلف از اسلام متاسفانه هست.
ما خیلی دیگه بدبینانه فکر می‌کنیم که همه‌ی دنیا دارن نقشه می‌کشن اسلام نابود شه.
کی گفته هر اسلامی خوبه؟
مگه امام علی با همون قوم مسلمون (خوارج) نجنگید؟
مگه سپاه یزید مسلمون نبود؟

تا وقتی ما اشتباه می‌کنیم، هرکسی حق داره این اشتباهات رو به صورت فیلم نشون بده.

بالاخره یادمون نره بهترین فیلم اسلامی رو هم همون هالیوود ساخته. کو تا حالا فیلمی از نظر کیفیت و اثرگذاری برسه به محمد رسول‌الله.

بنفشه گفت...

من این فیلم رو ندیدم
اما متأسفانه باید بگم، به عنوان کسی که در حوزه زنان فعالیت میکنه، تمام ادعاهایی که در دوخط اول آوردی کاملاً صحت داره و درست همین طور هست که در فیلم گفته شده

زن ی که می میره برای شوهرش نامحرم میشه و فقط توسط دامادش یا پسرش می تونه دفن بشه
وقتی مردی به زنش تهمت میزنه، این وظیفه مرد نیست که بخواد این ادعا رو رد کنه، بلکه زن باید بتونه بی گناهیش رو اثبات کنه
حتی زن شاکی هم، مثلاً وقتی زنی در خونه کتک می خوره حتی اگر با سر وصو رت خونی بره کلانتری، تا شاهد نیاره که شوهرش کتکش زده، قانون براش هیچکاری نمیکنه، می دونی که معوملاً خشونتها خانگی در خلوت رخ میده که هیچ شاهدی هم وجود نداره
یه آماری بدم: طبق آمار 66درصد زنان ایرانی به طور مستمر مورد خشونت خانگی قرار دارند و.........خیلی موارد ناعادلانه دیگه ای که اگه بگم خیلی طولانی میشه
یکی از مسائلی که فعالان حقوق زنان بهش اعتراض دارند، این که قانون باید همیشه از فرهنگ در هر کشوری یک قدم جلوتر باشه، در صورتیکه در کشور ما قانون از فرهنگ رایج در جامعه خیلی عقب مونده، ادعاش همین که تو نمی تونی باور کنی همچین نگاه خفت باری به زنان وجود داشته باشه، چون خیلی از مردهای ایرانی اصلاً به این نابرابری اعتقاد ندارند و اون ر خند دار میدونند

فرشاد نوروزپور گفت...

راستش اتفاقا هفته قبل به همراه چند نفر از دوستان این فیلم رو دیدیم و براش نقد هم گذاشتیم .
متاسفانه کارگردانی ، بازی و سایر عوامل فنی خیلی خیلی ضعیف .
و همونطور که اشاره کردی دنبال به هدف بود که خیلی آماتور دنبالش کرد .

البته این قدر ها که شما هم داغ کردی لازم نیست ولی در کل حرفت درسته .

نباید از این ور بوم افتاد ، نه باید از اون ور افتاد

Unknown گفت...

@شهرزاد
به نظرم این فیلم بیشتر از اینکه ضد ایرانی باشه ضد اسلامی بود!!حالا منم خودم اونقدرا مسلمون نیستم ولی همون طور که گفتم این اظهارات آزارم میده.گفتم تنها هوشمندیشم همون صحنه سنگسارش بود.

@دنیا
اطلاعاتت خیلی کامل و جامع بود!!:دی

@حیاط خلوت
موافقم.یادمون باشه که همین غربی ها بودند که فیلم محمد رسول الله رو ساختن و ما فقط اینجا نشستیم و داریم در مورد خوبی و بدی این فیلما حرف میزنیم و خودمون هیچ کار خاصی انجام نمیدیم در این زمینه.

@ذهن آشفته
قبول.اینا هم بر میگرده به همون اصل انسانیت ماها.اگه انسان باشیم اصل دین اسلام رو انتخاب میکنیم و به اون عمل میکنیم ولی اگه نه انسان نباشیم معلومه که از هر چیزی به نفع خودمون برداشت میکنیم حتی دین.اون چیزی هم که در فیلم نشوون داده اسلامی هست که ما ایرانی ها داریم و هیچ اشاره ای نشده که این اسلام واقعی نیست.کسی هم که اسلامو نمیشناسه با دیدن این فیلم میگه مسلمونا(که ما هم جزوشونیم) وحشی ان!!
درست میگی.واقعا یه سری از شاخه های اسلام کلا زدن تو جاده خاکی و بی راهه رفتن حسابی.
چه جالب.من تو جوابم به حیاط خلوت هم فیلم محمد رسول الله رو مثال زدم!!

@بنفشه
ممنون برای توضیحاتت.
در مورد،مورد اول گفته چشم هیچ کس نباید به زن مرده بیفته!!(عین دیالوگ فیلمه)البته این چیزی نیست که الان حتی برای شوهر هم اجرا بشه!!
در مورد،مورد دوم توضیحاتت خوب بود ولی شاید به همون دلیلی که گفتی من هنوز چنین چیزی باورم نمیشه!!فقط میتونم بگم واقعا برای خودمون متاسفم که چنین قوانینی داریم!!

ناشناس گفت...

ندیدم فیلم رو
اما سنگسار عملی خلاف کرامت انسانی ست

ناشناس گفت...

یه قاعده ا ی هست توی فقه که میگه
البینـه علی المدعی و یمین علی المنکر

یعنی مدعی باید بینه بیاره و انکار کننده سوگند می خوره

Elham گفت...

***


من این فیلم رو ندیدم .

...

اگر یه نگاهی بندازید به عملکرد کسانی که بر علیه اسلام تبلیغ می کنند ، محور فعالیت همه اون ها بر چند پایه استواره . یعنی فقط روی چند مبحث متمرکز می شن . در حالی که اسلام به شدت دین جامعی هست و در مباحث بسیاری اظهار نظر کرده .

من می خوام این رو بگم که اگر ما مسلمان ها نقاط قوت دینمون رو در مباحث جامعه شناسی یا روان شناسی یا حتی حیطه های علمی مثل نجوم و غیره می شناختیم به راحتی تسلیم شبهه افکنی ها نمی شدیم .
گذشته از این ها خیلی از بخش های دین کل هستند و مشاهده جزء جزء اون ها می تونه ایجاد شبهه کنه . مثلا احادیث رو باید با توجه به زمان و شرایط مطالعه کرد یا قرآن رو باید در کل نگاه کرد و خیلی از آیه ها رو باید در کنار هم دید و شان نزولش رو شناخت . بنابراین به همین راحتی به صرف یک آیه یا یک حدیث نمی شه درباره اسلام قضاوت کرد .

ولی از علما و کسانی که قدرتش رو دارند انتظار می ره علاوه بر مسئولیتی که بر دوش تک تک ما هست ، تلاش مضاعفی رو برای از بین بردن چنین شبهه هایی انجام بدن .

***
Elham
***

دیلماج بانو گفت...

این جمله ها که گذاشته بودی قبلا برات نوشته بودم و گفته بودم واقعا اون موقع که اینا رو شنیدم برای خودمون متاسف شدم
من با علی موافقم. این فیلم لزوما برای ضدیت با اسلام ساخته نشده. چرا به این دید نگاه نمی کنی که می خواد خرافات و عقاید اشتباه مردم رو که با اسلام قاطی شده نشون بده.
چرا فکر می کنین ما همیشه دشمن خارجی داریم؟؟
خارجیها این همه علیه مسیحیت فیلم ساختن مسیحیت نابود شد؟؟
خیلی دوست دارم بدونم این دشمن کیه که همیشه گوش به زنگه ما رو و دینمون و کشورمون رو نابود کنه!

Unknown گفت...

@دیلماج
سنگسار جزو خرافات مردم نبود که با اسلام قاطی شده بلکه این از خود قوانین اسلامی بوده.
دشمن خارجی!؟!؟!؟
دشمن خارجی که یه حرف چرنده.ولی آیا تو قبول نداری که غربی ها هم خوبی ما رو نمیخوان و اکثر حرفا و کاراشون به خاطر خودشونه!؟واقعا به نظرت اونا با مسلمونا همون طوری هستن که با مسیحیان و حتی لائیک ها هستن!؟
من الان هر چی فکر میکنم فیلمی یادم نمیاد علیه مسیحیت.نمیگم نیست.ولی اون فیلم هم ارزش دیدن نداره چون اون هم یه سری دروغ و ادعاست که حالا شاید به دلیل همون انحرافات یه سری از آدما به اسم مسیحیت گذاشته شده.
نمیدونم ولی فکر کنم این حرفات خیلیش به خاطر مسائل بعد انتخابات بود.منم اینارو(سران امروزی) قبول ندارم ولی قبول نداشتن اینا باعث نمیشه که حرف یه سری دیگه رو چشم و گوش بسته قبول کنم.