دنباله(سنگسار یا ایجاد نفرت!؟)


این پست مرتبط با پست قبل و حرفای زده شده در آن هست.
عجله کردم که پست قبل رو گذاشتم و باید با اطلاعات بیشتر اون پست رو میذاشتم.همون طور که تو پست قبل گفتم ما بدون هیچ تحقیقی حرف دیگران رو باور میکنیم و این در مورد خودم هم صدق میکنه!!پست قبل بیشتر چیزی بود که من فکر میکردم درسته و با عقل بیشتر جور در میاد و این پست چیزی هست که تو قوانین شرعی وجود داره.
خلاصه بعد از گذاشتن اون پست با یه سری مخالفت ها روبرو شدم و از اونجایی که واقعا اون حرفا تو کَتم نمیرفت،تصمیم گرفتم در مورد مسائل مطرح شده تحقیق کنم.به خودم زحمت ورق زدن رساله خمینی(تو خونمون فقط همین رساله بود) و بعد از اون سرچ در نت رو دادم تا ببینم واقعا قانون شرع چی میگه.به چنین سخنانی رسیدم:
*ولی زن که در غسل و کفن و دفن او دخالت میکند شوهر اوست و بعد از او مردهایی که زن ارث میبرند.
*اگر مرد،زن را و زن،مرد را غسل بدهد باطل است ولی زن میتواند شوهر خود را و شوهر هم میتواند زن خود را غسل دهد اگر چه احتیاط مستحب آن است که زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد.
*یادمان نرود که حضرت فاطمه را کسی به غیر از حضرت علی غسل نداد و کفن نکرد و به خاک نسپرد.
*در مورد اثبات ادعا هم که یه امر واضحه که کسی که ادعایی میکنه باید خودش اثباتش کنه؛چه مرد و چه زن.ولی در مورد اینکه مردی به زنش تهمت بزنه و این وظیفه زن هست که بی گناهی خودشو ثابت کنه هیچ چیزی پیدا نکردم.خیلی گشتم،ولی پیدا نکردم.این برای من میتونه به این معنا باشه که چنین چیزی وجود نداره.فقط تنها چیزایی که وجود داشت در مورد همون اثبات ادعا بود.اثبات ادعا هم به همین سادگی نبود که مردی به زنش تهمتی بزنه و با همین تهمت زن گناه کار شناخته بشه.مرد هم باید برای اثبات حرفش شاهد بیاره همون طور که زن باید برای اثبات حرفش شاهد بیاره.تعداد شاهدان در موارد مختلف هم متفاوت بود.
*در مورد خود سنگسار هم باید گفت دستوری نیست که در قرآن به طور کاملا شفاف و واضح به آن اشاره شده باشه.حتی میشه گفت تقریبا چنین دستوری در قرآن وجود نداره.ولی مثل اینکه پیامبر این عمل رو اجرا کرده و البته اون هم شرایط خاص و سخت خودشو داره که به اجرا درآوردنش به این آسونیا نیست.
حالا نظر شما در مورد این ادعاها چیه!؟هنوز اعتقاد دارید که چنین احکامی واقعا وجود داره!؟
*من خودم آدم آنچنان مسلمانی نیستم.حتی مهم ترین عمل تاکید شده در اسلام که به هر مسلمان واجب شده رو هم انجام نمیدم!!ولی اگر این کار رو انجام نمیدم دلیل به بد بودن اسلام نمیشه.حالا چرا در این مورد دارم جا نماز آب میکشم؛خودمم نمیدونم!!
*نمیخواستم حرف خودمو به کرسی بشونم.حتی اگه تو این قضایا پی به صحیح بودن این ادعاها میبردم هم چنین پستی میذاشتم.
*در نظرات پست قبل در مورد به انحراف رفتن یه سری به ظاهر مسلمان هم سخن رفت که من منکر چنین امری نیستم حتی معتقدم همین سنگسارم جزو انحرافات هست وگرنه دستورات حقیقی اسلام خیلی منطقی و واضح هستند.
*این اطلاعات همش از سایتهای اسلامی برداشت نشده بود.در بین جستجوها به سایت های ضد اسلامی و فمنیستی(با ضد اسلامی خیلی فرق داره) و ... هم رسیدم.
*حرفام کلی بود و منظورم به شخص خاصی نبود فقط کمی از نظرات شما استفاده(شایدم سوء استفاده!)کردم برای جهت دادن به حرفام.
*اگر حرفهای من رو نمیپذیرید(که امیدوارم نپذیرید)شما هم زحمت ورق زدن رساله هر کسی رو که دوست دارید به خودتون بدهید.
*تسهیلات(!!):

۱۲ نظر:

امین گفت...

من فیلم رو ندیدم
حتا پست قبلی رو هم نخونده بودم
اما با دیدن این حدس زدم که مربوط یه این فیلمه پیشه
یه چیزایی شنیده بودم، و شنیده بودم به اسرائیلی ها مربوطه

ممنون که حرکت مثبتی کردی و الکی نگذشتی و چیزی رو بدنام نکردی

حیاط خلوت گفت...

1.خیلی با فهم و شعوری
2. ازین که "شنونده"ای خیلی خوشم اومد. کمتر کسی حرف مخالفشو انقد مهم می دونه که بره به خاطرش تفحص کنه
3. از مسئول بودنت در برابر چیزایی که می نویسی ممنونم ! هیچ کس نمیومد یقه تو بگیره اما انقدر برای حرف و نوشتن و مباحثه ارزش قائل بودی که یه پست دیگه نوشتی
4. بعضی ازین موارد رو قبلاً خونده بودم به خصوص اون دورانی که سنگسار رو می خواستن رد کنن. یادمه حکم نهایی این شد که از احکامیه که بر اساس مقتضیات زمان می تونه حذف شه دقیقاً به خاطر همین نگرش منفی که علیه اسلام ایجاد کرده بود ...
5. شاهد هم درسته باید مرد سه شاهد بیاره مه در حین زنا اونجا بوده باشن و حتی مرد هم نباید کمین کنه !
اما من به چشم خودم دیدم مردی که تله گذاشت، و زنشو و حین زنا گرفت و تو حمام هم اون هم مرده رو جلوی چشم بچه ش با چاقو کشت. چند سال زندان بود و تبرئه شد! .. اما زن نمی تونه می دونی چرا؟ چون ممکنه مرد زنه رو صیغه کرده باشه اما زن نمی تونه در آن واحد با دو مرد باشه یکی از دلایلش اینه .. حالا نمی دونم دلیل این تناقض حکم شرع و این تیپ ماجراها رو
5. بیا در مورد اعدام تو ملاء عام بنویس حالا که افتادی تو این جریان. قساوتی که ایجاد می کنه !
6. باز هم ممنون برای احترام و حساسیتی که نسبت به مخاطبت داری :-)

فرشاد نوروزپور گفت...

راستش خوبه كه خودت قبول كردي تند رفتي .. البته من از مواضعت حمايت كردم .
اون موقع هم به شخصه چيزي نگفتم تا خودت بري دنبالش //

درسته . اثبات ادعا تو اسلام از هر جانب و هر موقعيتي باشه بايد توسط خود مدعي اثبات بشه . البته تو برخي جاها يه فرعياتي هم هست كه اصلا با مسائل حقوق زنان و مردان در تعارض نيست .
ضمن اينكه سنگ سار حكم مستقيم در قرآن نيست . بلكه تعبير برخي از مراجع يا علماي قديمي و آن هم عمدتا به دنبال برداشتشان از برخي تصميمات و احاديثه . حكم مستقيم نيست . البته در قرآن و سوره نسا داريم كه اگر شرايطي ژيش آمد و شرايطي انجام شد و ... نهايتا زن رو تنبيه كنند ولي آنجا هم (كه بيشتنر از آن رفتار بدي با زنان در قرآن نديدم) مستقيما به شكل تنبيه اشاره اي نمي كن د.

راستش من هم مومن و مسلمان نميدونم خودم رو اما با تحريف و سختان غرض ورزانه مخالفم .!

بنفشه گفت...

کاش یک سری هم به قانون حقوقی و کیفری می زدی، اما من برات همه رو عیناً با شماره ماده و تبصره اش می نویسم:
هرگاه مردی، زن اش را در هم بستری با مرددیگری ببینید، می تواند زن را بکشد و قانون آن را مجازات نمی کند. این قانون دست مردان را برای کشتن زنان باز گذاشته است. 20درصد از قتل ها درکشورمان انگیزه های ناموسی و جنسی دارد. تحقیقات نشان داده 90درصد از مردانی که همسران خود را کشته اند، از انحراف اخلاقی همسران خود مطمئن نبوده اند فقط به زنانشان شک داشته اند. این مردان می توانند در دادگاه مدعی شوندکه زنانشان به آنها خیانت کرده و مهدورالدم بوده پس حق داشته اورا بکشد.(ماده 220 و 630 قانون مجازات اسلامی)
- در قوانین ما برای افراد متأهل که رابطه نامشروع داشته باشند مجازات "سنگسار" در نظر گرفته شده است. این نوع مجازات معمولاً در مورد زنان اجرا میشود چون طبق قانون، مرد متأهل می تواند تا بی نهایت زن صیغه ای داشته باشد.(ماده83 و تبصره 638 قانون مجازات اسلامی، اصل 115 قانون اساسی)
.
.
خیلی قوانین دیگه هست که بخوام بنویسم طولانی میشه بحث، هرچند سعی میکنم دروبلاگم تمام این قوانین وحشتناک رو با ماده و تبصره اش بنویسم.

ذهن ِآشفته گفت...

بحث رو پی نگرفتم توی پست قبل. به یه دلیل مشخص: اولین جمله‌ی پست.

کامنت من رو یه بار دیگه اگه بخونی، واضحه تاکیدم به وجود مذاهب مختلف. یعنی حتا همین تحقیقی که کردی هم دلیل نفی اتفاقات اون فیلم نیست. تو فقط رفتی سراغ مذهب تشیع و مراجع خاص خودش، که این فقط 8،9 درصد تعداد مسلمونا رو شامل میشه.

حالا تو از رساله دیدی، ولی من که به چشم دیدم. زن که بمیره، شوهرش که محرمه به کنار، تمام زن‌های فامیل و غیر فامیل هم می‌تونن توی غسال‌خونه حاضر باشن(در مورد برادر و پسر و دایی و باقی محارم مرد شک دارم).

باز با وجود دونستن این مساله بهت گفتم (کامنت قبلی) خیلی برام سخت نیست باور کردن حرفای اون فیلم، چون اسلام فقط شیعه نیست.

خلاصه کنم
کاری که تو کردی ارزش‌منده، اما هنوز کامل نیست. و چون کامل نیست، نباید ازش نتیجه‌ای گرفت.

Unknown گفت...

@امین
معلوم نیست فیلم دقیقا کجاییه!!بازیگرا هالیوودی.اسماشون ایرانی.داستانشو خبرنگار فرانسوی نقل کرده.تو آی ام دی بی یه سوئد هم دیدم.
خلاصه هر چی باشه فرقی نمیکنه کدوم کشور ساخته باشدش.والا هر فیلم این چنینی که ساخته بشه مستقیما نسبت داده میشه به آمریکا و اسرائیل یا همون دشمنان خونین و قسم خورده ما هر چند که اونا هم نساخته باشنش!!
والا اگه اسرائیلم ساخته بود خوب بود چون فیلمشون نامزد دریافت اسکار شده!!

@حیاط خلوت
اوووف!الان خیس عرق شدم!!حالا کی چوبکاری میکنه!؟:دی
چهارتا شاهد میخواد.4 نفر مرد عاقل و بالغ که به عینه دیده باشن.
تله گذاشت یعنی چی!؟یعنی خودش جور کرد که زنش با یه مرد دیگه..!؟یا به زنش شک کرد و تحت نظرش گرفت که به این ماجرا پی برد!؟در هر صورت زنا هم مثل سنگسار عمل زشتیه.تازه زنا یه زن شوهر و بچه دار.واسه مردشم همین طوره.
منم این اختلاف در مورد حکم زن و مرد رو نمیفهمم.مثلا چرا تو همون شهادت باید 4 تا مرد باشن.چرا 4 تا زن نمیشه!؟و کلی از این مثال ها.
روحیه منو خراب نکنید!!در همین موردم که نوشتم خیلی به موارد بی خود و اعصاب خُرد کنی رسیدم!!

@فرشاد
من اگه اشتباهی بکنم،اگه بهم ثابت بشه که اشتباه کردم میپذیرمش.ترسی هم از پذیرشش ندارم.
فک کنم این اثبات کردن یه امریه که همه جای دنیا باید این جوری باشه.یه امر کاملا منطقیه؛کسی که ادعا میکنه باید ثابتشم بکنه.

@بنفشه
بازم ممنون از ذکر چنین قوانینی ولی من فقط ماده 630 رو چنین چیزی یافتم.شاید به دلیل ناآشنایی من با قانون و تبصره باشه که بقیه شونو پیدا نکردم.
ماده 630 - هرگاه مردي همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبي مشاهده كند وعلم به تمكين زن داشته باشد مي تواند درهمان حال آنان را به قتل برساند و در صورتي كه زن مكره باشد فقط مرد را مي تواندبه قتل برساند . حكم ضرب و جرح در اين مورد نيز مانند قتل است .(لینکش: http://hoghoogh.online.fr/article.php3?id_article=68&var_recherche=%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87+630)
کاش مرد بودی و نظر خودتو در این مورد که وقتی با این صحنه مواجه میشدی چی کار میکردی رو میپرسیدم.حداقل قبول داری که این عمل،عمل زشتیه!؟نه فقط برای زن؛برای مرد هم همین طور.من که مدافع حقوق مردان نیستم که بخوام از کارهای غلطشون هم دفاع کنم.
بعد ذکر قانون یه سری آمار دادی که چشم بسته قبول میکنم.گفتی 90 درصد فقط شک داشتن.وقتی این افراد تو دادگاه حاضر بشن و بعد از تحقیقات صورت گرفته تو دادگاه ثابت بشه که این فقط شک بوده و رابطه ای وجود نداشته؛حکم چیه!؟آیا بازم تبرئه میشن یا محکوم میشن!؟
این جور که شما گفتید من برداشتم این بود که شخص زنشو میکشه بعد در دادگاه ادعا میکنه که زنش خیانت کرده و بعد دادگاه هم حرف شخص رو بدون تحقیقات قبول میکنه و اون مرد رو تبرئه میکنه!!
در مورد صیغه هم جوابی که به "حیاط خلوت" دادم رو ببینید.گفتم من دشمنان زنان و مدافع سر سخت مردان نیستم که با همه قوانین که یه جورایی به نفع مردهاست موافق باشم.
فک کنم یه ذره بحث اصلی به انحراف کشیده شد.بحثم در مورد اثبات ادعا بود.البته به صورت خفیفی اون بحث اثبات ادعا و دیده شدن زن توسط مرد در موقع همبستری با یه مرد دیگه به هم ربط داشت.فقط دیدن،ادعا نیست و خودش نوعی اثباته درحالی که اگه اون مرد خودش ندیده باشه و بخواد ادعایی رو ثابت کنه باید شاهد بیاره نمیتونه همین طور کسی رو بکشه.
خوشحال میشم در این رابطه اطلاعات بیشتری داشته باشم و حتما وبلاگتونو دنبال میکنم.

@ذهن آشفته
در این پست هم تاکید کردم که این جور انحرافاتو قبول دارم.تو فیلم هم اسم اسلام برده شده و اشخاص تو فیلمم ایرانی بودن و اسماً نود و خورده ای درصد مردم ایران مسلمون شیعی هستند.این حرفایی هم میزنن بعدش میگن این قانون شرع هستش.
الان تو داری چنین برداشتی از این فیلم میکنی ولی کسی که شناخت آنچنانی از اسلام نداره چه فکری میکنه با دیدن این فیلم!؟اون که پیش خودش نمیگه این از انحرافات اسلام هستش.میگه مسلمونا وحشی هستن!!
منم به عینه دیدم.خواستم موزدی از رساله بنویم که نگم از خودم درآوردم.محارمشم میتونن ببیننش.حداقل سر خاکسپاری که روشو ور میدارن همونجا اعلام میکنه نامحرما برن عقب و محارم خو زن بیان ببیننش.
من نتیجه ام رو بر اساس دین خودم و شیعه بودنم گرفتم و حداقل دارم میگم که این ادعاها در مورد من مسلمون شیعه درست نیست.

بنفشه گفت...

خیانت هر نوع و از طرف چه زن و چه مرد از نظر من تقبیحه و هیچ رقمه نمیشه ازش دفاع کرد...اگر از یه رابطه خسته شدی انقدر جسارت و شجاعت داشته باش و به طرفت بگو نمی خوام و اون رابطه رو قطع کن بعد برو سراغ یکی دیگه(بگذریم، باوجود حق طلاق برای مرد، حتی اگه یک زن در رابطه ای احساس خوبی نداشته باشه، باید بسوزه و بسازه، مرد هم میتونه رابطه های متعدد داشته باشه، اما باز این مسئله خیانت رو توجیه نمیکنه)
اما نفهمیدم این که گفتی کاش مرد بودم و نظر رومیگفتم که بعد از دیدن این صحنه چی کار میکردم؟؟؟؟ یعنی به نظرت یک مرد اگر زنش رو همبستر با مرد دیگه ببینه، باید ان رو بکشه؟؟؟ این طوری که سنگ رو سنگ بند نمیشه، اگه هرکی به خواد خودش بشه قانون
می دونی چه قدر قتل ناموسی درمورد دختران صورت میگیره که توسط برادر یا پدرشون بخصوص درشهرهای جنوبی و مناطق محروم اون، به صرف اینکه مثلاً پشت سر خواهرش حرف میزدند، انجام میگیره؟؟ و از اونجائیکه پدر صاحب اون دختر محسوب میشه، اگر قاضی دیگه خیلی آدم درست و حسابی باشه، فقط میتونه پدر رو تا ده سال بندازه زندان!!!! حتماً توهم دیدی فیلمی رو که دختری رو تو کردستان عراق خوانوادش سنگسار کردن؟؟ وحشتناک بود، یا همین چند روز پیش در ترکیه، یه خوانواده ای دختر شون رو به خاطر اینکه فکر میکردند با پسری رابطه داشته، زنده به گور کردن.............به خدا اینا واقعیته، و متأسفم بگم که همه اینها ریشه در مذهب داره، مذهبی که در کشور ما یا کشورهائی نظیر ایران با سنت ترکیب شده و تبدیل شده به معجونی که امروز داریم میبینیم

حیاط خلوت گفت...

آره یعنی کمین کرد ببینه که مچ بگیره . می دونی که نمی شه کمین کنی (یعنی من اینطوری شنیدم).. البته این که این کار حالا چندش آوره(ارتباط رو می گم ) یا نه بماند اما به هر حال باید مجازات منطقی و قابل دفاع باشه. اگه بحث هرزه گیه جفتش یکیه منتها در اسلام مردها ... بلـــــه

Elham گفت...

***

به نظر من باید دو تا مبحث رو از هم جدا کنید :
اسلام
و
قانون فعلی ایران

......................

موضوع بعد هم اینکه یک سری مسائل هست در اسلام که بین مراجع هم درش اختلاف هست . یه عده ای برای تخریب اسلام فقط روی همین مسائل دست می ذارن ، درحالی که اسلام پر از مفاهیم غنی و انسانی هست که هیچ اختلاف نظری هم درش نیست و هر انسانی اونا رو اگر ببینه می پسنده !

....................
درباره قانون ایران هم باید بگم در خیلی موارد متاسفانه زن ها مظلوم واقع می شن و این موضوع به نظرم کاملا درسته !


.................

اینکه شما تا این حد برای مخاطبت ارزش قائل هستی و تا این حد دنبال حق می گردی قابل تحسینه ! موفق باشی


***
Elham
***

Unknown گفت...

@بنفشه
هرکس خودش نمیشه.این چیزیه که متاسفانه خود قانون گفته!!
اینکه مجازاتو خود شخص بخواد انجام بده کار غلطیه که قانون در اختیار اشخاص گذاشته.حتی اگه مرد چنین چیزیو دید و قانون حتی پس از محاکمه هم بخواد رای به کشته شدن اون شخص بده،خود قانون باید این حکمو اجرا کنه و باید تحت نظر خود قانون باشه.هر چند که آخرشم حکم قصاص یا هر حکم دیگه ای که متهم محکوم به مرگ باشه رو خود شاکی انجام میده.
این چیزی که گفتی بیشتر مربوط به همون انحرافات ماست وگرنه کجای دین گفته وقتی دختری با پسری حرف زد بکشیدش!؟
اونا یه سری آدم به ظاهر مسلمونن که از اسلام فقط خوندن نماز و حجاب برای زنان و سخت گیری ها برای زنان رو اونم از نوع غلطتش(و نه اون چیزی که واقعا تو اسلام هست)به نوبه خودشون بلد شدن.
نه به یکی مثل من که الان حجاب رو واجب نمیدونم در حالی که تو اسلام یه امر واجبه و نه به یکی مثل اونا.جفتمون هم اسممون مسلمونه.حالا آیا این دو برداشت و دو طرز فکر چیزیه که واقعا تو اسلام بهش اشاره شده!؟
این انحرافات فقط تو اسلام هم نیست.تو مسیحیت هم هست.آیا اون بی بند و باری که به ظاهر مسیحیان دارند تو دینشون نکوهش نشده!؟
حالا ما از این طرف بوم افتادیم و اونا هم از اون طرفش.تقصیر دین این وسط چیه!؟دینی که به هیچ وجه چنین دستوراتی نداده و حتی به شدت با چنین رفتارهایی مخالفت کرده.
بهتره ما هم به جای اینکه بگیم دینمون بد هست بریم دنبال همین کج روی ها و بخوایم جلوی این جور طرز فکرهایی که توش افراط و تفریط زیادی وجود داره رو بگیریم.
بازم تاکید میکنم من خود دین رو میگم و کاری به این کج روی ها ندارم که اینا تکلیفشون مشخصه که سخت غرق در جهل هستند.

@حیاط خلوت
در مورد این کمین کردن چیزی ندیدم ولی مطمئنم نیستم که وجود نداشته باشه.
خاب وقتی یه نفر به چیزی شک میکنه برای حصول اطمینان از اون مطلب میره دنبالش تا بهش ثابت شه درستی اون امر.مثل خود من که گشتم دنبال صحت این ادعاها.حالا وقتی کسی به کس دیگه ای شک میکنه تعقیبش میکنه که ببینه واقعا شکش درسته یا نه.مثلا یه زن به شوهرش شک کنه؛آیا تعقیبش نمیکنه که ببینه واقعا رابطه ای هست یا نه!؟مطمئنا این کارو میکنه.شوهری هم که به زنش شک میکنه میخواد ببینه که واقعا شکش درسته یا نه.حالا اسم اینو میشه گذاشت کمین یا چیز دیگه ای!؟
مردها ...بعله!!ممنون واقعا!!مراعات ما رو هم بکن.یه دور از جوونی،بعضی از مردایی،چیزی،تنگش میچسبوندی حداقل.:دی

@الهام
موافقم ولی بعضی ها هم میگن نه اینا به هم ربط دارن چون قانون ما هم تقریبا از دینمون استخراج شده.
مطمئنا قشنگی هاش رو باید ما که ادعای مسلمونی داریم نشوون بدیم.هر چند باز حتی در این امر هم کسانی که مسلمون نیستن از ما جلوترن(همون طور که در نشوون دادن زشتیاش خیلی از ما پیشه گرفتن)!!(نمونشم همون فیلم محمد رسول الله که قبلا هم اشاره کردم بهش)
محدودیت بیشتر در مورد زنها رو قبول دارم.اشاره هم کردم بهش در جواب کامنتها.اگر وقتی پیش اومد و حس و حالش رو داشتم میرم دنبالش که ببینم واقعا چرا اینقد اختلاف بین زن و مرد وجود داره.
این خود مخاطبان هستن که آنچنان محترم هستند که منو وادار به احترام گذاشتن بهشون میکنه.
سربلند باشید

2nya گفت...

یااااا حضرت عباس!!!!چقدر کامنتا طولانین!
هیچی همین دیگه،من باز نقش باقالی رو ایفا دارم میکنم
گفم بیام یه سُک سُک کنم برم:دی
من بحثای این مدلی که هدفش روشنگری و این جور چیزاست رو خیلی میپسندم ولی راستش در مورد دین و مذهب و اینا خیلی بی علاقم.خلاصه که دلیل نقش باقالی من در اینجا همینه!

Unknown گفت...

من هم دیدم این فیلم رو...
البته صحنه های آخرشو عمدا نخواستم که ببینم...
به نظر من سوءاستفاده و برداشت های شخصی تو هر دینی میتونه باشه...
من این فیلم رو با همه تند رویهاش تا اندازه ای قبول دارم..
چون در محیطی بزرگ شده ام که از نزدیک شاهد بعضی از این ظلم ها و ستم ها بوده ام..
اما نه در حد سنگسار..